21 دسامبر 2022 - اگر پیش دیابت برای شما تشخیص داده شده است، به این معنی است که سطح قند خون شما به اندازه ای بالا نیست که بتوان آن را به عنوان دیابت نوع 2 طبقه بندی کرد، اما به اندازه ای بالا می باشد که نشان دهنده ی نیاز به تغییر است.

سطح قند خون ناشتای طبیعی زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر است. در حالی که سطح قند خون یک فرد مبتلا به پیش دیابت بین 100 تا 126 میلی گرم در دسی لیتر می باشد. هنگامی که سطح آن از 126 فراتر برود، به عنوان دیابت نوع 2 طبقه بندی می شود. قند خون بین 100 تا 126 میلی گرم در دسی لیتر نشان می دهد که بدن در برابر انسولین مقاومت می کند یا به اندازه کافی برای حفظ سطح قند خون طبیعی انسولین تولید نمی کند. نام های دیگری که برای پیش دیابت استفاده می شود عبارتند از: اختلال گلوکز ناشتا، عدم تحمل گلوکز، اختلال تحمل گلوکز و دیابت مرزی.

غذاهای پر کربوهیدرات، قند خون را بیشتر از سایر غذاها افزایش می دهند. در طول هضم، لوزالمعده انسولین تولید می کند که سپس قند موجود در خون را به عنوان منبع انرژی وارد سلول ها می کند. اگر پیش دیابت برای شما تشخیص داده شده باشد، قند در جریان خون شروع به تجمع می کند زیرا نمی تواند بطور موثری وارد سلولها شده و در آنجا سوزانده شود. این زمانی است که مقاومت به انسولین رخ می دهد، که اعتقاد بر این است که علت شماره 1 پیش دیابت است.

وزن سالم به انسولین اجازه می دهد کارآمدتر عمل کند و می تواند به حفظ قند خون در محدوده طبیعی کمک کند. یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، بهترین راه برای کمک به بازگرداندن سطح قند خون به محدوده سالم هستند.

چه عواملی خطر ابتلا به پیش دیابت را افزایش می دهند؟

همان عواملی که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند، ممکن است خطر ابتلا به پیش دیابت را نیز افزایش دهند، مانند:

·اضافه وزن یا چاقی،

·اضافه وزن در ناحیه ی شکم،

·سابقه خانوادگی دیابت،

·شیوه زندگی کم تحرک،

·سن 35 سال یا بیشتر،

·تشخیص قبلی دیابت بارداری،

·کلسترول بالا،

·فشار خون بالا،  

·نژاد یا قومیت(آمریکایی های آفریقایی تبار، اسپانیایی تبار، سرخپوستان آمریکایی و آسیایی آمریکایی ها بیشتر در معرض ابتلا به پیش دیابت هستند).

چه زمانی کسی باید برای تشخیص پیش دیابت آزمایش دهد؟

اگر سن شما 35 سال یا بیشتر است، باید قند خون ناشتای خود را هر سال چک کنید. اگر دیابت بارداری داشته اید، مهم است که هر سال قند خون خود را چک کنید زیرا این امر خطر ابتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

علائم پیش دیابت کدامند؟

مردم اغلب نمی دانند که پیش دیابت دارند زیرا ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند.افراد مبتلا به پیش دیابت یا به خصوص دیابت نوع 2 ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنند:

·خستگی

·تاری دید

·تکرر ادرار

·افزایش تشنگی

·افزایش گرسنگی

مراحل بعدی چیست؟

پس از تشخیص، ممکن است به یک مربی دیابت ارجاع داده شوید که می تواند برنامه ای را بطور سفارشی برای شما تدوین کند تا به شما در مدیریت سلامت و رفاه تان کمک کند.

همچنین مهارت های سبک زندگی برای مدیریت پیش دیابت و دیابت نوع 2 را یاد خواهید گرفت. این ممکن است شامل برنامه ریزی وعده های غذایی، ورزش، مدیریت دارو، مدیریت استرس و بهداشت خواب باشد. افراد مبتلا به پیش دیابت ممکن است بتوانند از طریق تغییر سبک زندگی از جمله دستیابی به وزن سالم و حفظ آن، از ابتلا به دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی پیشگیری کنند یا آن را به تاخیر بیاندازند.

مهم است بدانید که بیشتر برنامه های درمانی پیش دیابت شامل داروها یا نظارت معمول بر قند خون نمی شود.

عواقب پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت می تواند عواقب سلامتی طولانی مدتی داشته باشد.خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در صورت داشتن پیش دیابت بیشتر است و در صورت ابتلا به دیابت نوع 2، سلامتی شما در موارد زیر به خطر می افتد:

· بیماری قلبی

· سکته

·آسیب چشم، از جمله نابینایی

·قطع اندام

·نارسایی کلیه

اگر سؤال یا نگرانی در مورد سطح قند خون خود دارید یا در صورت بروز علائم دیابت نوع 2 ، با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-ive-prediabetes.html